Få analyseret dine problemstillinger i virksomheden
Når man kører en virksomhed, så er der rigtigt meget, som man kan holde styr på. Og der kan nogle gange være så meget, som man skal holde styr på, at det kan være svært at holde et større blik og faktisk se på nogle af tendenserne, som er derude.
Og netop derfor, så skal der lige et spark bagi til rent faktisk at se problemstillingerne, som kan være i en virksomhed. Dette kan du få med en SWOT-analyse – men hvad er sådan en analyse, og hvad kan man bruge den til?
SWOT – hvad står det for?
SWOT er en forkortelse, som på engelsk er ”Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats”. Dette oversætter man oftest til ”Styrker, Svagheder, Muligheder, Trusler”. Det er værd at nævne, at modellen engang hed SOFT-modellen – men det er fundamentalt samme model.
Denne analysemodel er en af de mest kendte og populære, når det kommer til at forstå virksomheder og organisationer. Faktisk er den så velkendt, at den flere steder undervises i på gymnasialt niveau.
Det betyder dog ikke, at modellen ikke er mere værd end det niveau. For den kan faktisk rigtigt meget, som man ikke får med andre analyseredskaber.
Lær mere om, hvad der kan gå galt
Noget af det sværeste for enhver virksomhed er at bevare det store overblik – især når det kommer til de mere negative ting. For ingen har lyst til at tænke over, hvordan det hele kan gå galt, men det skal man altså, hvis man vil forbedre sin virksomhed.
SWOT-analysen er jo netop fantastisk her, fordi den tillader, at man sætter de gode og dårlige ting op mod hinanden. Den er ikke kun negativ, men den prøver at give et realistisk billede af virksomheden, som den ser ud i dag.
Og når du gør dette, så kommer du altså lettere til at kunne forstå, hvad der kan gøres. Ofte vil det komme ud i mere abstrakte begreber, men det kan konkretiseres til bestemte forretningsstrategier.
Lær mere om, hvad I gør godt
Man skal selvfølgelig også holde fast i det, som ens virksomhed gør godt. Det er klart!
Og derfor er SWOT-modellen igen rigtigt god. For med faktorer, som ”Styrker”, så kommer samtalen om, hvad der adskiller jer fra konkurrenterne, i gang, mens ”Muligheder”, lader jer kigge ud på markedet og se, hvilke trends og bølger, som I kan ride med på.
Denne positivitet og konstruktive tilgang er rigtigt vigtig. Man kan ikke drive en virksomhed, hvis man ikke også kan tillade sig at være stolt over, hvad man har og samtidig overveje, hvordan man kan bruge dette endnu bedre.
Kom i gang og lær mere
Selvom SWOT-analysen har eksisteret siden 60’erne, så er den stadig utroligt populær. Uanset om man lige er startet, ellers virksomheden er mere erfaren, så er der masser at hente her.
Så hvad venter du på? Find skabelon til din swot analyse her og bliv klar til at udvikle netop din forretning. Du kommer til at takke dig selv, når du forstår mulighederne såvel som forbedringspunkterne bedre end nogensinde før!