Sådan skaber du opmærksomhed omkring din virksomhed på en messe
Messer er efterhånden blevet en mere og mere populær måde at skabe opmærksomhed omkring et firma, mingle med andre erhvervsdrivende og i det hele taget lære nye ting om ens fagområde på. Tit er messerne rigtig store, og der kommer mange forskellige mennesker.
Messer fungerer typisk sådan, at de primært er opbygget af forskellige messestande. Messestandene står rundt omkring i messehallen, og typisk er hver stand bestyret af et givent firma. Så kan man, hvad end man er der på vegne af en virksomhed eller bare er nysgerrig udefrakommende, gå rundt og besøge de forskellige steder.
Første gang på messe?
Hvis det er første gang, at din virksomhed skal repræsenteres ved en messe, så er der selvfølgelig en række forskellige ting, som du skal have styr på og tage stilling til. Selvom der kun er tale om en stand, og ikke et oplæg eller et møde, så repræsenterer denne messestand nemlig firmaet.
Der er altså nok at tage fat på, for at det hele bliver fint og kommer til at spille. Helst skal din stand involvere lige dele interaktion, information og blikfang, og det kan være en udfordring.
Derfor er messestanden vigtig
Måske kan det lige umiddelbart virke en smule omsonst at bruge så meget tid og energi på noget, der alligevel kun kommer til at så en enkelt dag. Men her er det vigtigt at huske på to ting: for det første kan messekonceptet genbruges igen og igen, hvis det fungerer.
For det andet giver en god messestand masser af både intern og ekstern pr, og der er næsten intet, som er vigtigere for en virksomhed. På en god dag på messen kan din stand blive set af mange hundrede mennesker, og de kan alle nå at få en folder med, så de kan huske jer.
Hav fokus på det grafiske design
Når man går rundt i en messehal, hvor den ene stand afløser den anden og hvor gangene mellem de mange boder synes uendelige, så går de forskellige steder meget let i ét med hinanden. Det er derfor vigtigt at have en stand, der skiller sig ud.
Det gør man allerbedst med et stærkt visuelt indtryk, som kommer af et kreativt grafisk design. Med flotte farver, specielle mønstre og et iøjnefaldende logo, kommer man rigtig langt. Det er her en god idé at sætte en grafisk designer på opgaven, så den bliver løst til perfektion.
Gør noget ekstra ud af netop jeres messestand
Men selvom det visuelle kan gøre meget, så er det sjældent, at det i sig selv er nok. Tit er det nødvendigt at gøre noget endnu vildere og endnu mere alternativt med jeres stand, så I kan drage opmærksomheden mod netop jer.
Det kan være mange ting. Nogle gange er det nok at have en skål med slik stående. Andre gange er det bedre med en form for film eller noget lyd, og andre gange kan man invitere nogle prominente profiler fra firmaet til at snakke med forbipasserende.