Din arbejdsgiver kan få tilskud til handicap-indretning

kørestol

Når vi i LivetSomSenior bliver kontaktet af nogen der har behov for hjælpemidler til deres arbejdsplads er det ofte i forbindelse med en arbejdsskade. I de fleste tilfælde er det personer som er sygemeldt med en arbejdsskade, men nu står overfor at skulle tilbage til at løse de samme opgaver som tidligere – enten på en fleksjob-ordning, som deltidssygemeldt, eller måske som fuldtidsmedarbejder men med lidt andre arbejdsopgaver.

Fælles for alle situationerne er, at du er nødt til at overveje dine egne behov. Hvad har du brug for, for at kunne opretholde en normal beskæftigelse?

Når du begynder at tænke over dine behov – og gerne skriver dem ned så du ikke glemmer dem – er det vigtigt at du ikke er ydmyg omkring dem. Husk på at det er i alles interesse at du kan opretholde et normalt arbejde – både for kommunen, din arbejdsgiver og dig selv. Derfor skal du nøje overveje alle de situationer og opgaver du løser på dit arbejde, og tænke over om bestemte ændringer eller hjælpemidler vil gøre dig i stand til igen at kunne løse den samme arbejdsopgave, blot uden efterfølgende arbejdsskade til følge.

Sæt dig ind i reglerne

Som udgangspunkt kan man sige, at man som almindelig borger ikke behøver kende til lovgivningen og reglerne på forskellige områder – men det giver nu alligevel nogle fordele. Ved selv at kende til de forskellige muligheder bliver det for det første lettere at forstå sagsbehandlingsprocessen, og derudover bliver det lettere at få en idé om hvilke redskaber du måske har behov for.

Når du skal lære mere omkring mulighederne for bevilling af hjælpemidler er der indtil flere gode informationskilder du bør besøge:

http://www.livetsomsenior.dk/vejledning-i-bevilling-af-hjaelpemidler

http://www.k10.dk/

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information-til-fagforeninger/Erstatningsformer/Udgifter%20til%20behandling%20medicin%20hjaelpemidler%20med%20videre.aspx

De ovenstående tre sider er et godt sted at starte. Vi vil ikke i denne artikel komme nærmere ind på området, fordi vil blot være at gentage hvad andre allerede har skrevet – deriblandt de ovenstående hjemmesider.

Sådan søger du – og sådan håndterer du afslag
Når du skal søge om hjælpemidler til brug på din arbejdsplads skal du (som ved alle offentlige processer) udfylde en blanket. De relevante blanketter finder du på denne side:

http://bmhandicap.dk/da/Inspiration-og-fakta/Blanketter.aspx

Hvis du scroller lidt ned til afsnittet ”Hjælpemidler” kommer du til blanket ab1441, som er den der skal bruges. I blanketten skal du beskrive din situation i form af den opståede skade og hvilke hjælpemidler du mener vil afhjælpe problemet. Sørg for at være grundig, objektiv og specifik i din beskrivelse.

Desto bedre du beskriver situationen og hvordan du mener et givent produkt kan hjælpe dig, desto større er sandsynligheden for at bevillingen går igennem i første forsøg.

Hvis du får afslag, så kan du med fordel oprette et spørgsmål omkring din konkrete situation på K10 (som vi linkede til længere oppe). Der sidder mange med en høj, faglig viden om området. Derudover findes der landet over en række foreninger for arbejdsskadede, hvor du ofte også kan få gratis hjælp af frivillige til håndtering af netop din situation.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *